fr.

« Comme une douloureuse beauté proche des vocalises humaines », voilà comment chante l’ accordéon de Manu Comté, auteur d’interprétations de grande virtuosité, pleines de vie et d’ intenses moments dramaturgiques.

(Libertà, culture).

Il possède au plus haut degré le swing et la folie de ces musiques qui aiguisent les sens et emballent le cœur.

(Le Monde de la Musique)

Depuis son très jeune âge, Manu Comté porte en lui la force d’ une passion qui lui a permis de sortir du moule musette pour défier la musique contemporaine, qu’ elle soit classique, jazz ou world !

Toujours en quête de trouver une manière non traditionnelle de faire parler ses instruments, l’ accordéon ou le bandonéon, son jeu est caractérisé par une expressivité intense et un touché d’une légèreté feutrée. Il est de ceux qui écrivent les belles pages de cet instrument “populaire” par excellence qu’est l’accordéon.

Son chemin est marqué par l’ aventure du groupe « Soledad » qu’ il crée dans les années 1990 et avec lequel il parcourt les plus belles scènes du monde… Le Santory Hall de Tokyo, le festival de La Roque d’ Anthéron, Le National Concert Hall de Taipei, le Concertgebouw d’Amsterdam, les Palais des festivals de Cannes et de Paris, le Muziekverein de Vienne, le festival de Jazz de Montréal, le New Morning à Paris,… et d’ innombrables festivals… à Beppu, Tokyo, Kyoto, Lugano, Genève, Lausanne, Saint-Pétersbourg, Schloss Elmau, Berlin, Stuttgart, Francfort, Munich, Fribourg, Miami, Bogota, Medellin, Cartagena, Budapest, Beyrouth, Rome, Milan, Bologne, Bergamo, Côme, Bari, Pietrasanta, Montréal, Québec, Toronto, Ottawa, Rio de Janeiro, Sāo Paulo, Buenos Aires, Ciudad Evita, Londres, Liverpool, Manchester, Glasgow, Edimbourg, Paris, Bordeaux, Besançon, Lyon, Nice, Nantes, Marseille, Avignon, Aix-en-Provence, Grenoble, Copenhague, Oslo, Lisbonne, Dubrovnik, Taipei, Marrakech, Rabat, et bien d’autres, ...

Une belle route sur laquelle il reçoit des prix prestigieux, semée de nombreuses et belles rencontres avec des artistes comme Frédéric Devreese, Martha Argerich, Richard Galliano, Renaud Capuçon, Franck Braley, Philip Catherine, Tomás Gubitsch, Gerardo Jerez le Cam, Michel Portal, Alberto Iglesias,...

Avec plus d’une dizaine d’enregistrements à son actif, Manu Comté a enregistré en 2015 un nouvel album sous son propre nom, portant le titre d’une de ses compositions « Homilia », accompagné par le quintet à cordes B’Strings et avec en invité le guitariste argentin, Tomás Gubitsch.

Devenu trio, Soledad est invité en 2016 comme « artiste en résidence » à la Chapelle musicale Reine Elisabeth de Belgique et enregistrera le disque “Logical” pour le label Warner Music qui sortira en mars 2017.

Régulièrement, Manu Comté joue avec les ensembles de Gerardo Jerez Le Cam, en trio, quartet et quintet. Quatre enregistrements naissent de cette collaboration, “Mar Negro” en trio (2014), “Reflejos Migrantes” en quartet (2016), “Miniaturas lunares” en quintet avec la soprano Anne Magouët (2019), et dernièrement en trio “Buenos Aires, Esquinas y Fugas” (2022).

Dernièrement, il s’associe également avec un quatuor à cordes français, le Quatuor Varèse, pour un programme éponyme …le bandoneon et les cordes… Un voyage musical à travers la musique actuelle de Buenos Aires... Une alchimie instrumentale et musicale bouleversante...

engl.

"Like a painful beauty close to human vocalizations", sings the accordion of Manu Comté, author of interpretations of great virtuosity, full of life and intense dramatic moments.

(Libertà, Culture).

He possesses to the highest degree the swing and the madness of music that sharpens the senses and excites the heart.

(Le Monde de la Musique)

From a very young age, Manu Comté has carried within him the strength of a passion that has allowed him to break out of the musette mold to challenge contemporary music, be it classical, jazz or world!

Always in search of a non-traditional way to express his instruments, accordion or bandoneon, his playing is characterized by intense expressiveness and a touch of quiet lightness. He is one of those who write the beautiful pages of this "popular" instrument par excellence, the accordion.

His path was marked by the adventure of the group "Soledad", which he created in the 90's and with which he toured the most beautiful stages of the world... Tokyo's Santory Hall, the La Roque d'Anthéron Festival, Taipei's National Concert Hall, Amsterdam's Concertgebouw, the Palais des Festivals in Cannes and Paris, Vienna's Muziekverein, the Montreal Jazz Festival, Paris' New Morning... and countless other festivals... in Beppu, Tokyo, Kyoto, Lugano, Geneva, Lausanne, St. Petersburg, Schloss Elmau, Berlin, Stuttgart, Frankfurt, Munich, Freiburg, Miami, Bogota, Medellin, Cartagena, Budapest, Beirut, Rome, Milan, Bologna, Bergamo, Como, Bari, Pietrasanta, Montreal, Quebec, Toronto, Ottawa, Rio de Janeiro, São Paulo, Buenos Aires, Ciudad Evita, London, Liverpool, Manchester, Glasgow, Edinburgh, Paris, Bordeaux, Besançon, Lyon, Nice, Nantes, Marseille, Avignon, Aix-en-Provence, Grenoble, Copenhagen, Oslo, Lisbon, Dubrovnik, Taipei, Marrakech, Rabat, and many others...

A beautiful path, on which he received prestigious awards, sown with many beautiful encounters with artists such as Frédéric Devreese, Martha Argerich, Richard Galliano, Renaud Capuçon, Franck Braley, Philip Catherine, Tomás Gubitsch, Gerardo Jerez le Cam, Michel Portal, Alberto Iglesias,...

With more than a dozen recordings to his credit, in 2015 Manu Comté recorded a new album under his own name, bearing the title of one of his compositions "Homilia", accompanied by the string quintet B'Strings and with guest Argentine guitarist Tomás Gubitsch.

Now a trio, Soledad has been invited to be "Artist in Residence" at the Chapelle Musicale Reine Elisabeth in Belgium in 2016, and will record the album "Logical" for the Warner Music label, to be released in March 2017.

Manu Comté regularly plays with Gerardo Jerez Le Cam's ensembles, in trio, quartet and quintet. Four recordings have resulted from this collaboration: "Mar Negro" in trio (2014), "Reflejos Migrantes" in quartet (2016), "Miniaturas lunares" in quintet with soprano Anne Magouët (2019), and most recently in trio "Buenos Aires, Esquinas y Fugas" (2022).

Recently, he also joined forces with a French string quartet, the Quatuor Varèse, for an eponymous program ...bandoneon and strings... A musical journey through the contemporary music of Buenos Aires... An overwhelming musical and instrumental alchemy...